Interrail 2017 – en litt annerledes familieferie. #1

For 3 år siden reiste vi på interrail gjennom litt av Europa for å oppleve noe annet enn 4 uker i Spania. Vi er så privilegerte å ha foreldre som har hus på solkysten, men av og til melder behovet seg for å gjøre noe annet underveis.

Jeg er ikke spesielt glad i å kjøre bil, iallfall ikke 340 mil, så et kompromiss med tog ble løsningen. I år var egentlig planen å reise i Nederland, langs Frankrikes kyst, for så å få med seg byene langs spanias nordkyst. Men jaggu dukket det ikke opp en håndballturnering!

Derfor endret vi litt på reiseruten, sendte jentene med fly og tok med oss JR og eldste barnebarnet på togtur.

I skrivende stund sitter vi på toget mot Rotterdam. En rolig tur fra Lubec med bare ett togbytte

Dag 1:

Grytidlig opp, egentlig aldri i seng, og vi ble hentet av maxi taxi 04:30. Ingen var vonde å få opp- de hadde kanskje heller ikke sovet stort 😜

Jentene tok flytoget med alle sine håndballjenter – totalt er de ca 150 gutter og jenter 16 med foreldre

Vi tok toget til Oslo. Buss for tog til Vestby, så tog til Gøteborg, København og Lubeck via Rødby- Puttgarten. Stas med tog på båt synes de yngste.

Helt greit med en fergetur- grei avveksling 😊
Underveis booket vi plassbiletter på sistnevnte strekke. Det gjorde vi ikke sist og det ble litt kaotisk, men veldig artig 😜 Nytt av året er at dette nå er obligatorisk, så det er tydelig at vi må ha litt fokus på det underveis. Klok av skade booket vi derfor plassbilletter på turen fra Lubeck til Rotterdam, just in case.  Vel, toget er nesten tomt, så det hadde ikke vært nødvendig – men 9€ er vel anvendt allikevel.

Selfiekongen

I Lubeck overnattet vi på B&B, enkelt, relativt nytt og gode senger for alle 4.  En sms til Øystein Berg (takker!) ble til god anbefaling av spisested og litt annet å se. Men, dette var bare en del av transportetappe 1, så vi hadde litt lite tid her. Da vet vi det, for vi kommer til å reise tilbake ved en senere anledning

Frokost tok vi på toget, matbokser er med, og det er ganske så smart….

.. savner bare en Nespressomaskin her 😜

En togtur går raskere om man sover – 15 timer kan bli i lengste laget..
Stillevogn #2 Puttgarten-Lubeck

En av grunnene til at Lubeck ble en del av destinasjonen var fordi jeg husker turer hit som liten og at isen her hadde ispinner med bilde av borgen med to tårn. Da Roar og jeg reiste til Frankrike i 2000 var jeg fast bestemt på å vise han denne fine attraksjonen og vi kjørte rundt i timesvis før jeg til slutt ringte pappa for veiforklaringen. Han lo godt da jeg sa hvor vi var – for vi hadde kjørt litt for langt. Vi var nemmelig i Luxembourg ….

Kvinnfolk og stedsans…  ikke kjøpte vi is heller 😜

..og her er tårnet jeg mente lå i Luxembourg
Torget i gamlebyen
Fint å se at man tar godt vare på historiske bygninger

Én kommentar Legg til din

1. Børge sier:

Det virker som om dere allerede har hatt opplevelser som man vanligvis bruker en hel ferie for å oppnå – hvordan skal dette ende ? Håper ikke dere blir stappmette på opplevelser på noen uker !