Interrail 2017 – en litt annerledes familieferie. #4 Tyven tyven..

Amsterdam- Paris

I skrivende stund sitter vi på toget fra Paris til Barcelona. På 6:20 raser vi gjennom Frankrike på vei mot garantert varme, sol og ett litt annet tempo. Fint det også, men først litt om gårsdagen.Tross bare 4,5 timers søvn etter en heller bråkete natt (Jeg gjentar- vær kritisk til overnatting i storbyens sentrum) ble dagen veldig bra. Vi ankom Gare de Nord ca 9:30 og gikk straks til innkjøp av dagsbilletter på metroen. For 4 stk kostet det 34,90€. Veldig lurt å kjøpe da man kan reise på kryss og tvers, gå feil og velge andre alternativer.

Det var litt kaos på Gare de Nord da banen vi skulle ta, var forsinket pga strømbrudd, så vi valgte å hoppe oss nedover mot Gare de Lyon. Det var mye folk og til tider trangt, så egentlig veldig greit med sekk istedenfor koffert.

Man må bruke billetten for å komme ut av stasjonen, og Roar er familien billettsjef. Da billettene  skulle deles ut igjen, oppdager han at hele kortholderen var borte!! Sidelommen på shortsen var åpen og han var ganske så sikker på at det var her han hadde lagt den. Roar tar sjelden feil ….

Vi måtte da be om assistanse for å komme oss ut og på veien flytter han penger fra en konto til en annen, ringer bankene han har kort til og fikk sperret alt.  Under 20 minutter etter at dette ble oppdaget, var det ene kortet belastet med totalt ca 1500€ og det andre forsøkt belastet med omtrent det samme.

Sørg for å ha så lite penger som mulig stående på konto for Visa

Vel, det er forsvinnende lite man kan gjøre og det er liten vits i å la dette ødelegge ferien. Man kan spekulere i hvor frekke folk er, men dette er drevne folk som oppsøker nettopp turistfeller som togstasjoner.  Heldigvis var det «bare» kort og dagsbilletter til metroen. Interrailbiletter, pass mm lå godt plassert i sekken. Så vi overlever 😊

En kjapp gange fra stasjonen på ca 10 minutter lå hotellet. Selv om det var nærme, var dette tross alt ikke ett område med mye fest og fyll😜 Koselige gater med fargeglade hus, bakerier og restauranter av typen familiedrevet.

Hotellet het Bel Oranger Gare de Lyon (bildene på nettet lyver ikke) og lå i 9 rue d’Austerlitz. Et 3 stjerners hotell men som etter standaren mot Continental i Amsterdam, burde hatt 5! Hele gaten var full av små koselige hoteller – så her Roar, traff du blink. Stort fint rom med 2xdobbeltseng, vannkoker, kaffe/te, flott bad og aircondition.  Sikkert TV også, men det er ikke viktig. Det som er litt viktig er at det er nok stikkontakter.  Det skal tross alt lades både powerbanks, iPader, telefoner og spillkonsoller 😜
Starten på en 13 km lang spasertur

Vi hadde ikke spist skikkelig siden frokosten på toget så nå var det på tide med en fransk lunch. En av de lokale  i nærheten ble valgt.  Perfekt og knall service. Wifi og en barnemeny som var ledig bra til kidsa. Tartar type skikkelig fransk til Roar og meg.  Jeg avsluttet med en fin Cafe Gourmand, franskmennenes nye dessert som erstatter den store lunchdesser de ikke lenger har tid til å nyte. Artig servert med både sorbet, terte og en liten sjokoladekake. Litt smak av alt her altså.

CF ville se Pompidou-senteret igjen så første tur gikk dit med metro fra Gare de Lyon til Les Halles. Derfra gikk vi til Louvre,  med ett håp om at køen ikke var 3 kilometer lang. Litt regn og litt vind gjorde at vi fikk sett flere butikker enn planlagt – og det er helt OK når man på interrail. Blir ikke mye shopping da 😊 Der var ikke kø i det hele tatt på Louvre, så vi tok turen inn. Kidsa kjenner jo til Monalisa så null stress å ta med de. Og her kommer overraskelsen; 15€ pr vokse, barna gratis. Jeg er overrasket over prisene på severdigheter i Paris.  Her har vi mye å lære …

Louvre er helt fantastisk.  Både bygget i seg selv, maleriene og statuene. For ikke å snakke om glasspyramidene. Og, viste du at  du kan vandre under hele Louvre uten å kjøpe billett ? Så ved en regnværsdag, perfekt.

Vi droppet Champs-Elysees denne gangen, klokken var blitt såpass at skulle vi rekke Eiffeltårnet og Basilique du Sacre-Cæur denne gangen, var det greit å speede opp. Så vi tok gul bane  fra Tuileries ved Louvre( ligger rett bak tivoli) til Charles de Gaulle,3 stopp,  og byttet der til grønn bane – mot Nation – gikk av ved Trocadero for da kommer man til den store plassen ovenfor tårnet, som er ett yndet sted å ta bilder. Derfra ruslet vi ned langs fontenen til tårnet.  Gateselgere tusser det av og vi fikk en forsmak på markedene i Spania.  Men, hjelper ikke at ett 30 cm Eiffeltårn koster 1€, for vi har ikke plass i sekken. Kidsa har aksepetert det nå 😅

Som på Louvre, var det sikkerhetskontroll, røntgenskanning og gjennomgang av vesker og sekker.  Helt greit, de har litt erfaring med dette disse franskmennene, og det er bare med på å trygge oss. For det skal være sagt. Denne turen har vi nok vært litt ekstra oppmerksomme, bare ikke på lommetyver …

Ikke noe kø å grine over her heller og i løpet av 1 time var vi oppe og nede igjen. Vi snakker jo «speedsightsing»!  Det er imponerende å se Paris på denne måten. Hus og kirker så langt du kan se , omkranset av grønne lommer og vannhull. Stunning! Og det beste er at man kan få en oversikt over hva man skal se neste gang!

• Latinerkvartalet
  • Notre Dame
  • La Defens
  • Luxembourg haven
  • Montparnasse
  • Historisk museum

Neste punk på turen var nå å komme seg opp til Montmartre og Basilique du Sacre-Cæur. Jeg har noen minner dra disse stedene da jeg var liten og mine foreldre dro oss med til Paris. Så er det jo noe med å vise dette til neste generasjon.

Turen gikk fra Trocadero med grønn bane, bytte på Charles de Gaulle (det er forøvrig her Triomphe buen ligger) til blå bane mot Nation og gikk av på Anvers. Her er det godt skiltet opp til Sacre-Cæur,  masse suvernier å få kjøpt- om man har plass i sekken da..

Du kan velge om du vil gå alle trappene eller ta taubanen opp. De av dere som tråler Kjæratten fikser denne glatt 😜

Vi tok banen….

Som nevnt tidligere har jeg noen minner fra dette stedet da jeg var yngre. Men, som Lubeck og Luxemburg ble jeg brått usikker på om dette var rette stedet. Så en telefon til Guide de Norvege aka pappa- var en god ide. Og denne gangen hadde jeg rett gitt! Place du Tertre er ett gammelt område i byen hvor kunstnere kjemper om å få stå. Her finner du karikaturtegnere, portrett tegnere og landskapsmalere samt masse små restauranter. Ett yrende folkeliv som er verd å få med seg.  Det minner litt om Gråbrødretorv i København samt Althea i Spania. Mao – her likte jeg med svært godt.  Vi hadde bestemt at vi skulle spise middag her og vi satt oss ute. Dumt, for det ble kaldt når solen stakk. Ungene fikk  pasta med kjøttsaus, Roar entrecôte og jeg Bourguignon – som jeg er så glad i å lage selv. Som starters delte vi blåskjell – kidsa fikk pommesfriten. Og, så tok vi øl.. til 10,50€ for 0,5…. i alle dager! Så nå fikk vi det bekreftet – i Frankrike drikker man vin, ikke øl .. Dumme turister liksom. Servicen var upåklagelig – servitørene her utfører sitt yrke med stolthet!
Etter en runde på rundt 10 timer var det på tide å vende hjem. Vi valgte å ta lilla banen mot Gare de Nord for så å bytte til blå mot Nation og Gare de Lyon. 20 minutter å vente burde tilsi at det kan lønne seg å ta den grønne mot Melun, men det kommer jo helt an på tidene, og det er ikke metro som går mellom Nord og Lyon – det er tog.

Det er jo så lett å måle skritt og km i dag og jeg gikk ca 14 km, og 25000 skritt, så da kan vi jo bare tenke oss hvor mange skritt barna gikk 😜

Etter å ha dusjet flokken, sovnet de før de traff puta – og alle sov god gjennom hele natten. Tross alt hadde vi både gode senger og aircondition.

Paris leverer igjen – det er en fantastisk by og den har noe for hele familien. Vi kommer garantert tilbake, og booker gjerne samme hotell.
Neste etappe – Paris -Barcelona – Lloret del Mar.

Én kommentar Legg til din

1. Børge sier:

Flott referat, og så mye dere og «kidsa» har opplevd. Vi har kastet en souvenir fra 1977 – en parkeringsbot ! Men hadde hørt, at det ble gitt amnesti til alle innehavere av slike hver gang det var presidentvalg, Og har aldri hørt noe om den siden !